اُريگامي يا «هنر كاغذ و تا» يكي از كاردستي‌هاي محبوب ژاپني است كه امروزه در سراسر جهان طرفداران زيادي دارد.

هدف اين هنر آفريدن طرح‌هاي جالب از كاغذ با كمك تاهاي هندسي است. معناي لغوي اين واژه در زبان ژاپني «تا كردن كاغذ» است و تمام مدلهاي كاغذ و تا را در بر دارد، حتي آنهايي كه ژاپني نيستند. اريگامي فقط از تعداد كمي از تاهاي گوناگون استفاده مي‌كند، ولي همين تاها مي‌توانند به روش‌هاي وناگوني تركيب شوند تا طرحهاي متفاوتي ايجاد كنند.

به طور كلي، اين طرحها با يك برگ كاغذ مربع شكل آغاز مي‌شود، كه هر روي آن ممكن است به رنگ متفاوتي باشد و بدون بريدن كاغذ ادامه مي‌يابد.

البته بر خلاف باور عمومي، اريگامي‌هاي باستاني ژاپن، كمتر سختگيري روي اين قرارداد داشته و گاهي از بريدن كاغذ در هنگام آفريدن طرح (كيريگامي) و يا شروع كردن با كاغذهاي مستطيل، دايره، و ديگر كاغذهاي غيرمربع استفاده مي‌شده است.

+ نوشته شده توسط محمدی در یکشنبه 3 شهریور1392 و ساعت 8:0 |

 نويسنده: داگلاس كوپر
مترجم: محسن كرامتي
ناشر: نگاه

نخستین بار در کارهای پیکاسو و براک، به ویزه در نقاشی های حدود سال های ۱۹۰۹ تا ۱۹۱۱ آن هاست که شکل نمایی [یا فیگوراسیون] در برابر انتزاع [یا آبستراکسیون] قرار می گیرد و تقابل آن ها، نظرها را به خود جلب می کند.

این آثار عنوان کوبیسم تحلیلی [یا آنالیتیک] را می یابند، و هر چند این اصطلاح [به لحاظ معنا] مانند بسیاری از برچسب های کوتاه شده ی دیگر گمراه کننده است،ارجاع و اشاره به آن دوره یا سبک آثار پدید آمده را تسهیل می کند.روش های تشریح و تجزیه و تحلیل عقلانی، نا متکی به مشهودات خود آثار، معنای مستتر در این اصطلاح است.

در مرحله نخست کوبیسم، براک و پیکاسو رهیافت ساختاری سزان را فارغ از شیوه رنگ پردازی اش برمی گیرند و با محدود کردن خویش به رنگسایه قهوه ای و اخرایی و سبز و خاکستری بیشتر بر فرم کارشان تأکید می ورزند. آنان از طریق تجزیه ی موزون جسم و فضا به تراشه های کوبیستی گام به گام شکل چیزها را ساخت گشایی می کنند و نوعی ساختار بلورآسای مستقل از شیء می آفرینند، چنان که نقاشی هایشان خوانایی تصویری مرسوم را از دست می دهند و به شکل بندی های صوری خودسامان تبدیل می شوند.

ماجراى كوبيسم از آنجا شروع شد كه نقاشانى نظير پابلو پيكاسو و هانرى ماتيس نتوانستند با سطح دوبعدى و تخت بومها و صفحه هاى نقاشى كنار بيايند. آنها به اين نتيجه رسيده بودند كه نقاشى، در بهترين و دقيق ترين حالت هم نمى تواند جهان بيرونى را آنگونه كه هست، به تصوير بكشد.

براك، نقاش معاصر آنها، براى اين مشكل يك راه حل خوب ارائه كرد. براك گفت : مشكل اساسى نقاشى اين است كه وقتى ما خود هم يك تابلو با صورت يك نفر را بكشيم، مقابل آن مى نشينيم و تكان نمى خوريم. آيا بهتر نيست يك نقاش هنگام كشيدن پرتره كمى تكان بخورد و علاوه بر صورت، تمام رخ يك انسان، سه رخ، نيم رخ و حتى پشت سر او را هم نقاشى كند. براك و پيكاسو اين ايده را مدتى در نقاشى هايشان به كار بستند و به موفقيت چشمگيرى دست يافتند.

تابلوهاى آنها بيشتر از آنكه شبيه نقاشى هاى كلاسيك باشد، به صفحه آينه خرد شده اى مى مانست كه منظره ها و صورتها را تكه تكه نشان مى دهد. اصطلاح كوبيسم (Cubism) در اصل به معناى «مكعب گرايى» است (اين مكتب در فارسى به حجم گرايى ترجمه شد) مشهور است كه وقتى هانرى ماتيس از نمايشگاه تابلوهاى براك ديدن مى كرد، با ديدن نقاشى هاى او گفت: واى... چقدر مكعب كوچك... و از آن روز نقاشان اين سبك تصميم گرفتند مكتب خود را كوبيسم بنامند.

كوبيسم در هنرهاى ديگر نتوانست نمودى جدى پيدا كند. هنرهاى تجسمى همان طور كه از اسمشان پيداست، نيازى به حجم گرايى نقاشان احساس نمى كردند. مجسمه ها و معمارى خانه ها در سه بعد جريان داشتند و نمى شد بعد تازه اى به آنها افزود. اما مكتب كوبيسم، نويسنده ها و شاعران را مدتى به فكر برد. بسيارى از آنها به اين فكر افتادند كه مى شود ايده اصلى مكتب كوبيسم را در نوشته هايشان به كار ببرند و هنگام توصيف صحنه ها، همه چيز را از يك نقطه به تصوير نكشند...

+ نوشته شده توسط محمدی در جمعه 14 مهر1391 و ساعت 7:13 |

نويسنده: رابرت هيلن براند
مترجم: اردشیر اشراقي
ناشر: روزنه

از جمله این آثار،کتاب«معماری اسلامی:شکل،کارکرد و معنی» است که توسط پروفسور رابرت هیلن براند استاد هنر اسلامی دانشگاه‌ ادینبورگ اسکاتلند تألیف و در سال 1994 به وسیله‌ی انتشارات دانشگاه‌ ادینبورگ به طبع رسیده است.این کتاب که نتیجه‌ی 30 سال پژوهش‌ و سفرهای تحقیقاتی نویسنده است،از جمله جامع‌ترین کتاب‌هایی به‌ شمار می‌رود که در زمینه‌ی هنر اسلامی در غرب نوشته شده‌ است.
مؤلف روند تکاملی معماری اسلامی را در یک دوره‌ی هزار ساله‌ (81-1112هـ/700/1700 م)که از آن با عنوان معماری اسلامی‌ در قرون وسطی یاد می‌کند،در سرزمین‌های اسلامی از اسپانیا تا هند مورد بررسی قرار می‌دهد و در بین نواحی مختلف سرزمین‌های اسلامی‌ ایران و مصر را به‌عنوان منابع اصلی الهام معماری در سراسر جهان‌ اسلام معرفی می‌کند.
برخلاف روش مرسوم در بسیاری از آثار مربوط به معماری اسلامی که در تألیف آنها از روش ترتیب زمانی و دوره‌های‌ تاریخی یا روش تقسیم منطقه‌ای استفاده شده،هیلن براند در تألیف‌ کتاب خود از گونه‌شناختی استفاده نموده و به بحث روند تکاملی از انواع بناهای اسلامی مثل مسجد،مناره،مدرسه،آرامگاه،کاروانسرا و کاخ پرداخته است.
وی در کنار آن ضمن ارائه‌ی تحلیلی از معماری‌ اسلامی به تزیینات مصالح و فنون سازه‌ای بناهای اسلامی پرداخته و سعی می‌کند نشان دهد که به علت اقتضای نیازهای جامعه اسلامی‌ معماری اسلامی بیش از آنکه به تزیینات بنا اهمیت دهد به علت‌ رویکرد کاربردی آن بیشتر به فضا در بناها تأکید داشته است.وی برای‌ اثبات این ادعا،به ارائه‌ی تصاویر ترسیمی و سه‌بعدی زیادی از بناها پرداخته است.

+ نوشته شده توسط محمدی در جمعه 14 مهر1391 و ساعت 7:7 |

نويسنده: مايکل رابينسون

مترجم: فريبرز فريد افشين

انتشارات: کتاب آبان

اين اثر از جمله کتاب‌هايي به شمار مي‌رود که با تحليل و بررسي موجز آثار هنري مدرن، درصدد بکن تاريخ هنر نقاشي مدرن است. نويسنده در اين کتاب با معرفي 178 هنرمند مدرنيست که در شکل‌گيري هنر نقاشي مدرن نقش موثر داشته‌اند، با تحليلي کوتاه، اما آگاهانه درباره هر اثر، از علايق، نشانه‌ها، تکنيک‌ها، عقايد و خلق‌و خوي شخصي هنرمندان و از بازتاب همه ک برخي از اين موارد در اثر هنري سخن به مکن آورده است.

 

+ نوشته شده توسط محمدی در شنبه 17 تیر1391 و ساعت 7:27 |

نويسنده :  کاندينسکي

ترجمه : اعظم نور اله خاني

انتشارات : شباهنگ

اين کتاب اثري است پيشتاز در جنبشي  که هدفش رهايي هنر از قيدهاي سنتي و واقعيت مادي بود و يکي از مهم ترين اسناد تاريخچه هنر مدرن است. نويسنده کتاب , نقاش مشهور غير عيني واسيلي کاندينسکي (1944 ـ 1866 ) تئوري نقاشي خود را تشريح مي کند و ايده هايي را که بر بسکري از ديگر هنرمندان آن دوره نفوذ داشت , تبلور مي بخشد. اين کتاب همراه با تابلو هاي سنت شکن کاندينسکي تاثيري عظيم بر پيشرفت هنر مدرن بر جا گذاشت.

+ نوشته شده توسط محمدی در شنبه 17 تیر1391 و ساعت 7:25 |
کتاب اصول و مبانی هنرهای تجسمی تالیف دکتر محمد حسین حلیمی
یکی از کتابهای مرجع در این حوزه بشمار می آید.

+ نوشته شده توسط محمدی در شنبه 13 اسفند1390 و ساعت 9:55 |